dijous, 13 de novembre del 2008

que tot està per fer i tot és possible...







Aquest any la nostra revista "xiquets" en fa vint, estem doncs d'aniversari, poden semblar pocs si tenim present la dilatada història de la nostra entitat, una de les que té més solera del panorama casteller, però, vint són els que són i els celebrarem com cal, només faltaria.


Repassar aquestes revistes, aquests anuaris és sempre alliçonador, divertit, entranyable, resumint positiu, perque ens explica quim som , d'on venim i com entomem la vida (a més de fer un repàs exhaustiu dels castells que alcem, és clar), cada any, una història nova, un nou capítol d'una llarga entrega sempre interessant, i jo puc presumir de tenir-les gairebé totes (només m'en falten dues, les dues primeres que no he pogut aconseguir per més que ho he intentat).Confesso que repassar-les m'agrada molt, i ara amb l'anhel de veure la d'aquest dos mil vuit, amb tota la barreja de sensacions que aquesta temporada ens ha deixat, em ve al cap la revista del dos mil dos, i que ningú busqui paral.lelismes d'aquella aspra campanya amb l'actual, els trets no van ni de bon tros per aquí.Si teniu l'oportunitat de repassar-la o si en recordeu encara que sigui vagament l'estructura, sabreu que va significar un trencament important amb les revistes precedents, l'autor, en Jordi Sagués (rierenc il.lustre del que ja he parlat en una altra entrada) va saber donar un cos impressionant a una història més aviat galdosa, assumir el projecte d'aquell any era de fet un senyor repte i en Jordi s'en va sortir de manera brillant gràcies per una banda a l'onclo Bertran i per l'altra a Martí i Pol. I arrivats a aquest punt enllaço, perque probablement era aquell proemi fet de pedaços de l'obra de Martí i Pol i que esdevenia alhora un magnífic resum de la temporada, un inici d'historia de primer nivell, cal rellegir Martí i pol amb freqüència per adonar-se de la magnificència de la seva poesia, peró sobre tot perquè aquesta esdevé sense voler o amb amb voluntat, qui sap, una autèntica lliçó de vida. Reprenc doncs"L'àmbit de tots els àmbits"de Miquel Martí i Pol com va fer en Sagués aquelles darreries de dos mil dos i de pas, deixo en aquest espai meu un dels poemes que més m'agrada.Crec que s'adiu o com a mínim convida a una reflexió serena del que ha estat aquest any per a nosaltres.



ARA MATEIX.

Ara mateix enfilo aquesta agulla
amb el fil d'un propòsit que no dic
i em poso a apedaçar.Cap dels prodigis
que anunciaven taumaturgs insignes
no s'ha acomlert i els anys passen de pressa.
De res a poc, i sempre amb vent de cara,
quin llarg camí d'angoixa i de silencis.
I som on som;més val saber-ho i dir-ho
i assentar els peus en terra i proclamar-nos
hereus d'un temps de dubtes i renúncies
en que els sorolls ofeguen les paraules
i amb molts miralls mig estrafem la vida.
De res no ens val l'enyor o la complanta,
ni el toc de displicent malenconia
que ens posem per jersei o per corbata
quan sortim al carrer.Tenim a penes
el que tenim i prou:l'espai d'història
concreta que ens pertoca, i un minúscul
territori per viure-la.Posem-nos
dempeus altre vegada i que se senti
la veu de tots solemnement i clara.
Cridem qui som i que tothom ho escolti.
I, en acabat,que cadascú es vesteixi
com bonament li plagui, i via fora,
que tot està per fer i tot és possible.


Miquel Martí i pol, L'ÀMBIT DE TOTS ELS ÀMBITS (1980)

12 comentaris:

ELOI ha dit...

Molt encertat, el poema.

L'altre dia vaig veure de lluny al Jordi Sagués pero no vaig poder saludar-lo. L'hem d'estirar un altre cop, Leyre.

Leyre ha dit...

gràcies Eloi, l'obra d'en Martí i Pol és simplement imprescindible (sabies que dimars va fer cinc anys de la seva mort?)... En un altre ordre, realment seria magnífic tornar a tenir a en Sagués a primera línia, suposo que els deures familiars obliguen, però estic totalment d'acord que encara que fos a nivell d'activitats poder comptar amb en Jordi seria un luxe, caldrà veure què hi podem fer!
per cert, vols dir que no t'has copiat deliveradament amb allò de "lost i translation"?? mmmmm

Leyre

ELOI ha dit...

Què vols dir amb lo de "Lost in traslation"???

Leyre ha dit...

res, simplement m'ha fet gràcia que hagi aparegut precisament aquesta pel.licula a la teva llista de preferides...hauré de reconéixer que tens força bon gust cinèfilament parlant.

ELOI ha dit...

Pero perquè precisament aquesta i no d'altres en que coincidim? Ja saps que el meu perfil està penjat (inalterat) fa una temporada...
MMMMMMMM...Vols dir que no t'has copiat deliveradament amb lo de "Lost in traslation"?

Leyre ha dit...

em fa gràcia que t'agradi un film de la coppola (recoenc que Jordi d'aquesta peli també n'és incondicional) crec que l'has triat per la Johanson ;), i no vacilis tant que el teu perfil si s'ha alterat darrerament (com a mínim la foto,MMMMMMMMM...)

ELOI ha dit...

La peli m'agrada per la Johansson (o sigui, per la seva interpretació, per les seves calcetes a mig caure i pels altres 2 motius tan poderossos i definitius) m'agrada el gran finestral, m'agrada la seva nocturnitat, el Tokio tronat, la BANDA SONORA!!! (Aphex Twin, My Bloody Valantine, The Jesus & Mary Chain, Roxy Music...) aquella beneida descol·loació dels personatges, aquell immens bar de l'hotel obert fins les tantes (existeixen???)...

De la Sofia Coppola ho he vist tot, i penso que amb la Maria Antonieta s'ha passat de rosca. La pel·lícula és disfrutable, pero massa postmodernitat forçada. Massa contemplació. "Las vírgenes suicidas" és colpidora i recomenable (tant o més que el llibre d'Eugenides) La pàia és filla de qui és pero s'ho està treballant.

Pero d'això no anava el post, no?

Leyre ha dit...

slaaaar que el post no anava d'això, però que vols que et digui, no n'hi massa de gent que triï lost in traslation com obra de capçalera, a mi em fascina la història, clar que entenc que aquell primer plànol de les calecetes (i del que hi ha dintre) de la Johansson et posin , jo em quedo està clar i per motius obvis amb la interpretació de Bill Murray simplement genial, per cert dos cosetes:
els bars inmensos dels hotels oberts fins les tantes existeixen (deus haver viatjat poc tu...) i si, tenen aquest punt entre glamourós i eròtic
a depen de quines hores de la matinada...
jo he vist tota la filmografia de la coppola diverses vegades perque la tinc en dvd a la meva filmoteca personal (això si queda vacilon eh??),i diré que la novel.la d'Eugenides va agradar-me tant com la pel.lícula,a les vírgenes vaig descobrir la sofi i li vaig declarar una admiració que ni amb maria antonieta li he perdut.
i si, cal recuperar en Sagués...

ELOI ha dit...

Home...depèn el que consideris viatjar poc. Abans d'anar a dormir sempre cau un gin-tonic (o 2) i encara no he tingut la sort de trobar-me un bar de les mateixes característiques. És més, m'han hagut d'avisar més de 2 vegades que tancaven. Entendràs la meva incredulitat. Trobar-me un àngel perdut amb ganes de xarlar ja ho considero quimèric.

PD: no és gaire meritori tenir la filmografia de la "fillíssima" en DVD. Inenta-ho amb Bergman i llavors m'ho restregues.

Leyre ha dit...

A veure Eloi, que et trobis un bar d'aquestes característiques no està tant lligat a aquesta inclinació enòlica que tens com per disfrutar-la en un bar d'un gran hotel d'una megalòpolis (diguem-li nova york, diguem-li saigon, diguem-li tòkio, diguem-li toronto...) si l'hotel és de luxe i està frequentat per executius les possibilitats s'incrementen, el problema més gran que pot presentar el teu àngel perdut és que no estigui gens perdut o que per perdre's et passi factura(encara que només sigui per "xarlar")...
de "lost" el fet sorprenent ja no és tant que l'àngelet s'ens topi de nassos amb un afamat actor maduret(aquests sospito que no en deuen tenir masses de problemes per trobar àngels perduts en bars impressionants),sinó que acabi per no caure en la temptació (aixó SI és quimèric), per tant caldrà concloure que la història té el seu què...

pd la filmografia de Bergman dius??? va home no fotem, vaig veure fa una pila d'anys Fanny i Alexander i encara no se m'ha desentumit el cul (que no vol dir que no m'agradès) què, vas de farol tu ara?

ELOI ha dit...

No vaig de farol. Miro Bergman d'any en any amb un gest de profuna trascendentalitat (aquell tan típic de tocar-se la barbeta i arrufar de celles) Pero ho dèia més que res per comparar el volum de la filmografia d'una i altre. Ja està. Ara no estic preparat per tocar el tema Sofia vs. Ingmar.

Ja has vist que la meva inclinació enòlica és inversament proporcional a la capacitat per trobar bars d'executius/ves amb canya de pescar i salabret. Haurem de canviar d'hàbits.

I estic en desacord amb tu sobre el més sorprenent de "lostintras". Jo diria que el més colpidor és que durant aquella nit acurrucats un al costat de l'altre, l'home amb cara de pal no caigui en òbvies tentacions onanistes ja que ella prefereix mantindres casta i pura. La mare que el va parir...

Leyre ha dit...

Deu ser curiòs veure't en aquesta mena de quaresma bergmaniana que fas any rere any...
està clar que la filmografia de la sofi es curta, però, parlem d'una joveneta, dona-li temps home.

Ara, ja et dic que si el que vols és trobar-te executives o preferentment nenetes de vint-i-tants amb jet-lag i una crisi existencial perque el seu marit-fotògarf del show bussines passa d'ella allà a l'altra punta del món, més que canviar d'hàbits el que has de fer és canviar de bars.

i no crec que el més colpidor de "lostintrans" sigui que ell pugui refrenar-se impulsos onanistes aquella nit que comparteixen llit i confidències, és que precisament ell sabent que ella "potser si" tingui els sants pebrots de mantenir-se fidel...redefinitivament, la mare que el va parir!!